Dana Skin Care

UVA/UVB/SPF... מה כל אלו אומרים? מה נכון למרוח, ומתי?

השמש – אחחחחח כמה כיף לשכב בים ולהתמסר לשמש. בדמיון המודרך שלי לילדיי תמיד הופיע חוף ים עם חול לבן, עצי קוקוס, רוח נעימה מלטפת ורחשי הגלים והקצף מתנפצים על קו החוף.

אנחנו אוהבים את השמש, החשיפה אליה חשובה מאוד כיוון שהיא מייצרת בגופנו ויטמין D שחשוב לעצמות ויש לה עוד יתרונות. אולם במדינתנו הקטנה ושטופת השמש החשיפה שלנו היא רבה. רבה מאוד.

חשיפה לא מבוקרת לשמש אחראית לנזקים רבים לעור. וזהו נזק המצטבר לאורך השנים. 

בטווח המיידי, חשיפה לא נכונה לשמש תבוא לידי ביטוי בכוויות על העור ברמות כאלו ואחרות. לעיתים רק צריבה ואודם, לעיתים יופיעו שלפוחיות כואבות וקילופים ובמקרים קיצוניים גם הרעלת שמש שתגרום לגוף להפעיל את המערכת החיסונית והאדם עלול לחוש סימפטומים כמו של שפעת.

הקרניים העיקריות הלוקחות חלק בתהליכים אלו הן קרני ה UVA וקרני ה UVB. קרני ה – UVA מהוות 95% מקרינת השמש, היא הקרינה האולטרה סגולה. הקרניים ארוכות יותר וחודרות לשכבות עמוקות. הן לוקחות חלק בצריבת העור ושיזוף מיידי בזמן החשיפה לשמש, בתהליכי הזדקנות העור וסוגי סרטני עור מסוימים. קרינה זו עוברת דרך חלונות ודרך העננים ועובדה זו תתקשר מאוחר יותר להסבר מדוע עלינו לשים חסם שמש גם בחורף. 

קרני ה – UVB מהוות 5% מקרני השמש והן קרניים קצרות יותר אך חזקות יותר ואליהן נקשרים תהליכים הרסניים בעור ברמת ה DNA באופן ישיר שעלולים להוביל לסרטן עור, הזדקנות העור, צריבה ושלפוחיות בעור. למעשה רב סרטני העור נגרמים מקרני ה UVB. הקרינה הזו אינה עוברת דרך חלונות הרכב ובסבירות גבוהה תחסם ע”י העננים.

סוג נוסף של קרני שמש הוא UVC אך קרניים אלו נחסמות רובן ככולן באטמוספירה ע”י האוזון.

במיטות שיזוף ישנו שילוב בדרך כלל של שני סוגי הקרניים והחשיפה אליהן גורמת את אותו נזק כמו שיזוף בשמש אמיתית. מיטות שיזוף אינן מומלצות!

תהליך חשיפת העור לשמש מפעילה בעור את מנגנון ההגנה שלו שהוא ייצור מלנין. המלנין הוא אותו צבע המופיע על העור, בשיער, בעיניים. הוא סוג של חומר אנטי דלקתי העוזר לעור להתמודד עם פגיעת קרני השמש. אנחנו מפרשים את הצבע לכך ש”תפסנו שיזוף” אולם בפועל תפסנו נזק לעור.

ברמה הגנטית הקרינה פוגעת בתאים ויכולה עם השנים לגרום לתאים תהליך שכפול פגום שיוביל להתרבות תאים ובהמשך לנגע טרום סרטני או סרטני. הקרינה גם פוגעת בקולגן ובאלסטין (אותם סיבים בעור שאמונים על החוזק והגמישות של העור) ומפרקת אותם מה שמוביל לעור נפול ופחות מתוח.

אז מה עושים? אפשר להיחשף לשמש אולם במנות מדודות ובשעות בהן הקרינה אינה חזקה כל כך.

בעת החשיפה שמים חסם שמש בעל מקדם הגנה-SPF: SUN PROTECTION FACTOR =SPF

המספר ליד ה – SPF אומר לנו פי כמה זמן נוכל לשהות בשמש עם הקרם עד שנתחיל לפתח אדמומיות בעור ולהישרף. מספר זה משתנה כמובן לפי צבע העור שלנו. אם אני נניח מתחילה להישרף אחרי 10 דק’ בשמש ואני מורחת קרם עם SPF 15  אז משמעות הדבר שאתחיל להישרף לאחר 150 דק’, כלומר לאחר שעתיים וחצי. אדם בעל צבע עור כהה יותר ובעל נטייה נמוכה יותר להישרף יכול להיות כ – 20 דק’ ללא קרם לפני שיתחיל להישרף, ועם חסם השמש יעלה ל – 300 דק’, כלומר 5 שעות.

אבל נא לשים לב! אם אני בטיול בחוץ ומזיעה, נכנסת למים בים או בבריכה שום קרם לא יחזיק מעמד 5 שעות. מומלץ להימרח כל שעתיים בערך או לאחר כל רחיצה במים. אם התכשיר הוא עמיד למים סביר להניח שחלקו יישאר על העור גם לאחר הטבילה. אבל למה להסתכן? חסמי השמש היום מגיעים בתחליבים ובקרמים נעימים מאוד וקל למרוח אותם על הגוף.

כשזה נוגע לפנים אני מעדיפה קרם בעל יכולת חסימה גבוהה וללא ספיגת החומר החוסם לעור שלי. חסמי השמש נחלקים לשתי קבוצות ראשיות –

1. מסננים כימיים הסופגים את הקרינה, מרבית חסמי השמש משלבים חומרים אלה הסופגים את מרבית קרינת ה UVB וחלק מקרינת ה UVA. 

2. מסננים פיזיקליים (מינרליים) המחזירים את הקרינה בדומה למראה. מסננים אלו כוללים את החומרים טיטניום דיאוקסיד וזינק אוקסיד. 

חסמי שמש כימיים נבדקים לאורך השנים לגבי בטיחותם ומידת ספיגתם למחזור הדם והנזק שהם עלולים לגרום לכן אני ממליצה להשתמש בחסמי שמש עם קפסולציה כדי למנוע את ספיגת החומר בעור. משמעות הדבר שכל מולקולה של חסם השמש עטופה בציפוי המונע ממנה לחדור ולהיספג בעור אך היא עדיין מגינה מפני הקרניים המזיקות! חסמי שמש כאלו נמכרים בקליניקה שלי!

בגלל שנזק קרני השמש הוא מצטבר לאורך השנים אני ממליצה להימרח בקרם הגנה גם בחורף (כמובן לא אם מדובר ביום אפור לחלוטין). זוכרים שאמרנו כי קרינת הUVA  חודרת את העננים? אז בחורף ישנם ימים רבים קרים אך עם שמש חזקה והנטייה היא לחשוב שאנחנו פטורים מחסם שמש בחורף. אז לא, מומלץ למרוח כל השנה, גם אם רק נוסעים לעבודה או רק נוסעים לסקי וקפוא שם…… קרם איכותי לפנים עם חסם שמש.

בנוסף כדאי להשתמש בכובע רחב שוליים, לשבת בצל עד כמה שניתן ולהגן גם על יתר חלקי הגוף החשופים. שילוב של מספר דרכים יגן במידה טובה יותר מפני השמש והקרינה ההרסנית שלה.

נשארתם עם שאלות? כתבו לי ומבטיחה לענות בהקדם!